16. helmikuuta 2011

Syö näin, jos haluat elää pitkään


Paljon kuitua ruokavaliostaan saavat ihmiset elävät pidempään ja paremmin. Tuore yhdysvaltalainen pitkäaikaistutkimus paljastaa, että kuidut helpottavat ihmisen ruoansulatuksen toimintaa, alentavat veren kolesteroliarvoja ja parantaa verensokeria.

Tutkimusta varten kerättiin tietoja peräti 388 000 ihmiseltä, jotka olivat tutkimuksen aikaan 50-71-vuotiaita. Kävi ilmi, että kuitupitoisella ruokavaliolla elävien ihmisten riski kuolla 9 vuoden tutkimusaikana väheni jopa 22 prosenttia verrattuna vähäkuituisella ruoalla eläviin nähden.

Tutkimuksessa vertailtiin osallistujien ruokailutottumuksia 1990-luvun puolivälistä 2000-luvulle.

Wall Street Journal -lehden mukaan Yhdysvaltojen National Institute of Health, eli paikallinen terveyden ja hyvinvoinnin laitos, nosti tutkimuksen jälkeen suositusta siitä, kuinka paljon kuitua tulisi syödä.

Tällä hetkellä suositus on 28 grammaa jokaista 2 000 kaloria kohden.

Tuoreen tutkimuksen mukaan erityisesti viljasta, pavuista, pähkinöistä, vihanneksista ja hedelmistä saadut kuidut helpottavat ruoansulatuksen toimintaa ja parantavat samalla terveyttä.

Tutkimusjoukossa eniten kuolleisuutta aiheuttivat sydän- ja verisuonisairaudet sekä syöpä. Erityisesti miehet saivat helpotusta syöpään kuitupitoisesta ruokavaliosta.

Jo aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet kuidun olevan terveydelle edullinen, ja vähentävän lukuisia sairauksia.

Little Grandmother's Message for 2011

6 keinoa vähentää perheen kuluja

Suurella (ja pienelläkin) lapsiperheellä voi joskus tehdä tiukkaa rahasta, kun kuluja on jos jonkinlaisia. Tässä Babycenter.comin kuusi vinkkiä, joiden avulla voitte vähentää perheenne kuluja tuntuvasti.

1. Säästää voi yllättävissä paikoissa

Oletko tarkistanut, voisiko kännykkä- tai internetliittymäsi olla halvempi? Voisitko nostaa vakuutustesi omavastuuosuutta, mikä alentaisi vakuutusmaksujasi? Tarvitsetko todella jäsenyyden kalliille kuntosalille, vai voisitko saada liikuntaa kävelemällä, hölkkäämällä tai pelaamalla koripalloa puistossa? Voitte myös harkita, tulisitteko toimeen vain yhdellä autolla. Tällöin säästäisitte polttoaineessa, vakuutuksissa ja auton ylläpidossa. Jopa pienet muutokset, kuten sähkön säästäminen, vähentävät kuukausittaisia maksujanne.

2. Suunnitelkaa edullinen perheloma

Hotellissa yöpymisen sijaan harkitkaa matkustamista ystävien kanssa ja esimerkiksi mökin vuokraamista. Tämä on yleensä halvempaa kuin hotellihuoneet, ja se antaa mahdollisuuden kokata ruokaa itse sen sijaan, että söisitte ravintoloissa.

Voitte myös matkustaa kotimaassa, jolloin matkustaminen onnistuu autolla tai junalla. Ottakaa reissulle mukaan välipaloja, ettei teidän tarvitse ruokailla ravintoloissa matkalla.

3. Lyöttäytykää kimppaan naapureiden kanssa

Muodostakaa päivällisryhmä ystävien ja naapureiden kanssa: jokainen perhe valmistaa vuorollaan päivällistä kaikille. Tämä säästää aikaa, vahvistaa yhteisöllisyyttä, esittelee lapsille laajemman valikoiman ruokaa ja säästää rahaa, kun ruoka voidaan ostaa tukuittain. Plussaa: samaa ruokaa ei tarvitse syödä montaa päivää putkeen.

Samaan tapaan voitte järjestää myös lastenvahtiryhmän. Vaihtamalla lastenvahtivuoroja läheisten perheiden kanssa voitte säästää rahaa ja tiedätte lasten olevan luotettavien ihmisten luona hoidossa.

4. Vältä ravintoloita

Voitte säästää paljon rahaa muuttamalla ruokailutottumuksia. Jos olette lähdössä viettämään kahdenkeskistä aikaa, viekää lapset hoitoon ja valmistaa yhdessä kynttiläillallinen kotona sen sijaan, että lähtisitte ravintolaan. Vie lounas mukanasi töihin ja viikonloppuisin voitte tehdä perheen kanssa picnicin. Jos lähdette elokuviin, eläintarhaan tai leikkipuistoon, ottakaa välipalaa mukaan sen sijaan, että ostaisitte sitä kioskeista.

5. Etsikää halvempia huvituksia

Vuokratkaa elokuva sen sijaan, että menisitte elokuviin. DVD:itä voi myös vuokrata kirjastosta, eli teidän ei välttämättä tarvitsisi maksaa niiden katsomisesta mitään. Tarvitsetteko todella maksukanavia televisioon, kun voitte vuokrata lempiohjelmanne ja- elokuvanne?

Olkaa luovia ja keksikää yhdessä keinoja vähentää kuluja ja viettää yhdessä aikaa. Järjestäkää yhteinen peli-ilta ulosmenemisen sijaan ja tehkää juhlapyhien lahjat itse.

6. Shoppaile viisaasti

Aloita ruokalaskusta, sillä se muodostaa yleensä suurimman osan kuluista. Sitä on myös helppo vähentää. Osta tuotteet isommissa erissä ja hyödynnä alennukset. Markettien omat merkit ovat monesti paljon halvempia kuin kalliit tuotemerkit.

Vaateostokset, vauvantarvikkeet, huonekalut ja muut samankaltaiset tavarat voivat löytyä edullisemmin kirpputoreilta ja internetin huutokaupoista. Jos ostat uutta, osta seuraavan vuoden vaatteet kauden loppuunmyynnistä. Mitä huonekaluihin ja kodinkoneisiin tulee, pyydä mallikappaleita, jotka ovat yleensä edullisempia.

Tietoturvavinkkejä

https://www.viestintavirasto.fi/kyberturvallisuus/tietoturvaohjeet.html Tietoturva-aiheiset neuvot ja vinkit on tarkoitettu muun muassa...